Гурток "Дебати"


В 2018 – 2019 н.р. гурток « Дебати» на базі Казанківської гуманітарної гімназії Казанківської селищної ради Казанківського району Миколаївської області відвідують 15 вихованціввіком від 15 до 17 років з 9 –го,10 –го та 11 –го класів. Серед них 5 хлопців та 10 дівчат. Учні мають 1 годину занять на тиждень.

Дебати - шлях до формування вихованця як промовця. І водночас шлях до активної позиції в житті. Уміння публічно довести свою думку, обрати власний спосіб розв'язання певної проблеми та переконати інших у його доцільності. Завдяки ігровій формі дебатів, учні непомітно для себе стають ораторами, аналітиками, а також реформаторами, бо, заперечуючи будь-яку тезу, мають запропонувати альтернативу.

Метою програми є формування громадянських компетенцій молоді через відкриту дискусію, дебати, технологію критичного мислення, ефективну комунікацію та взаємодію.

Завданнями програми «Дебати» є формування таких компетентностей:

 навчально-пізнавальної: сукупність компетенцій старшокласника у сфері самостійної пізнавальної діяльності; знання та вміння цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії, самооцінки;

 соціальної: уміння вихованців повноцінно жити в суспільстві, брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій, сприймати діяльність демократичних інститутів суспільства;

 полікультурної: здатність особистості жити й діяти в багатокультурному середовищі, розуміти несхожості людей, поважати їхню мову, релігію, історію, культуру, традиції, дбайливо ставитися до національних цінностей;

 комунікативної: певна сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування (вміння спілкуватися усно і писемно рідною та іноземними мовами; здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми);

 інформаційної: вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;

 саморозвитку й самоосвіти: мати потребу і готовність постійно навчатися протягом усього життя;

 громадянської: здатність людини активно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства.

У процесі реалізації програми в учнівської молоді виробляються практичні вміння та навички, а саме:

 критичне мислення (уміння оцінювати різні джерела інформації під критичним кутом зору, розрізняти правдиву інформацію від пропагандистської, визнавати та долати стереотипи й упередження);

 комунікативність (оволодіння культурою спілкування, навичками її вдосконалення, мовною етикою, збагачення словникового запасу);

 вирішення проблеми, конфлікту (вміння об’єктивно аналізувати різні конфлікти, залагоджувати їх, уникаючи агресії та зберігаючи власну гідність, застосовувати різні підходи до вирішення проблем);

 співробітництво (уміння співпрацювати з іншими у процесі спільного вирішення завдань та пошуку виходів із проблемних ситуацій);

 перспективне бачення, розвиток уяви (вміння уявляти кращий стан власного довкілля у перспективі та прагнення до його практичного вдосконалення);

 толерантність (навички виваженого розв’язання проблем);

 громадська активність (спроможність впливати на прийняття суспільних рішень та ефективно співпрацювати на рівні місцевої та національної громади).

За період вересень - листопад 2018 року вихованцям проведено 10 занять. Учні формували уміння на теоретичних заняттях з тем:

* Поняття «комунікація». Види, принципи, бар’єри комунікації. Спілкування як феномен. Вербальна та невербальна комунікація. Міміка та жести.

* Поняття конфлікту. Позитивні і негативні функції конфлікту. Джерела конфлікту. Поведінка в конфліктній ситуації. Врегулювання конфлікту.

* Поняття «толерантності». Декларація принципів толерантності. Толерантна особистість. Толерантність до себе. Толерантність до інших.

* Цінність дебатів як освітньої діяльності.

* Ораторський стиль та проголошення промов. Ораторський стиль в дебатах.

Основні вимоги до ораторського стилю. Композиція промови. Аргументація в промові.

Учні формували уміння на практичних заняттях з тем:

* Ігри на згуртування колективу: «Дебатна Конституція»

* Рольові ігри з трансформації конфліктів. Вправи на використання «Я-висловлювання». Моделювання переговорів.

* Тренувальні вправи на аргументацію в ситуаціях діалогу, вибору, пошуку згоди з використанням принципів толерантного діалогу.

Учні взяли участь та закріпили теоретичні знання у тренінгах:

* Стратегії розв’язання конфліктів: «Компроміс», «Співробітництво», «Пристосування», «Уникання», «Конкуренція».

* Правила роботи дебатної команди.

Час для підготовки в процесі дебатної гри. Ролі членів команди. Аргументування стверджуючої позиції.

Учні переглянули мультимедійну презентацію «Вправи та ділові ігри вербальної та невербальної комунікації. Міміка та жести».

Учні обговорили фільм«Страх публічного виступу».

Також вихованці підготували творчі завдання:

* Доповідь «Привіт! Я - Конфлікт» ( Кудінова Єлизавета, 10 клас );

* Презентація « Мова міміки та жестів» (Олійник Влада, 11 клас);

* Доповідь «Основні вимоги до ораторського стилю» ( Буліч Іван, 9 клас);

* Тренінг «Вчимося виступати публічно» ( Рута Єлизавета, Лавриненко Валерія, Школяр Діана – учениці 11 класу).

Кiлькiсть переглядiв: 654